Συνεχίζονται με αμείωτους ρυθμούς οι προσπάθειες των Ενόπλων Δυνάμεων και των δυνάμεων της Πολιτικής Προστασίας στο σημείο όπου κατέπεσε το Antonov, το βράδυ του Σαββάτου, προκαλώντας σοκ στους κατοίκους της Καβάλας και των γύρω περιοχών.

Για δεύτερο 24ώρο το Τάγμα Εκκαθάρισης Ναρκοπεδίων Ξηράς συνέχισε με τον εντοπισμό και τη σήμανση πυρομαχικών που έχουν διασκορπιστεί από τα συντρίμμια του αεροσκάφους. Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει συγκέντρωση και απομάκρυνση ή επί τόπου εξουδετέρωσή τους, κάτι που θα κριθεί από το κλιμάκιο. Υπενθυμίζεται, πως δεν εντοπίστηκε στην περιοχή καμία επικίνδυνη ουσία.

Σύμφωνα με πληροφορίς του Οpen, η συγκεκριμένη επιχείρηση μπορεί να συνεχιστεί ακόμα και για 4 εβδομάδες, αυτός είναι και ο λόγος που κριθηκε αναγκαίο να παραμένει σε ισχύ μέχρι νεωτέρας η απαγόρευση της κυκλοφορίας οχημάτων και πεζών στις αγροτικές περιοχές των Αντιφιλίππων και Παλαιοχωρίου.

Μιλώντας στον ΣΚΑΪ, το πρωί της Δευτέρας ο γγ του Δήμου Παγγαίου κ. Καλλινικίδης τόνισε ότι πρώτο μέλημα των ανθρώπων του δήμου ήταν μην προσεγγίσει ο κόσμος το σημείο που έπεσε το αεροσκάφος, καθώς ήταν πολύ επικίνδυνο. Όπως είπε, σήμερα το πρωί θα ξεκινήσει η εκκαθάριση περιοχής όπου υπάρχουν προβλήματα με τον ΔΕΔΔΗΕ για αποκατάσταση των βλαβών ηλεκτροδότησης.

Ανασύρθηκαν και οι 8 σοροί

Ο τραγικός επίλογος της τραγωδίας γράφτηκε αργά χθες το βράδυ όταν έγινε γνωστό ότι ανασύρθηκαν οι οκτώ σοροί των Ουκρανών που επέβαιναν στο αεροσκάφος Antonov.

Εικόνα από τα συντρίμμια του αεροσκάφους. Konstantinos Tsakalidis / SOOC

Οι σοροί μεταφέρθηκαν στο Γενικό Nοσοκομείο Κομοτηνής για να υποβληθούν σε ιατροδικαστική εξέταση, ενώ στη συνέχεια θα παραδοθούν στις ουκρανικές αρχές.

Το μαύρο κουτί «ξεκλειδώνει» τα αίτια

Προς το παρόν ως προς τα αίτια της τραγωδίας οι αρχές γνωρίζουν όσα είχε αναφέρει ο πιλότος στο κέντρο ελέγχου. Περισσότερο φως αναμένεται να ρίξει το μαύρο κουτί του αεροσκάφος, το οποίο, σύμφωνα με τον ΣΚΑΪ, φέρεται να έχει εντοπιστεί.

Υπενθυμίζεται πως το αεροσκάφος εμφάνισε μηχανική βλάβη στον αέρα και πετούσε φλεγόμενο σε μικρό ύψος πάνω από παραθεριστικές περιοχές του νομού Καβάλας, πριν τελικά καταπέσει, αναστατώνοντας τους κατοίκους του Δήμου Παγγαίου.

Μάλιστα, από τη στιγμή που εισήλθε στον ελληνικό εναέριο χώρο έως και τη στιγμή που χάθηκε το στίγμα του από τα ραντάρ μεσολάβησαν 38 λεπτά, χρονικό διάστημα που θα ερευνηθεί ως προς τα αίτια της συντριβής.

Κλιμάκιο Αμερικανών στην Καβάλα για να εξετάσουν τα όπλα του Antonov

Το μυστήριο γύρω από το φορτίο που μετέφερε το μοιραίο αεροπλάνο, ωστόσο, παραμένει.

Όπως έγραψε χθες στο iEidiseis.gr ο Δήμος Βερύκιος κλιμάκιο Αμερικανών εμπειρογνωμόνων καταφθάνει στην Καβάλα για να συμμετάσχει των ερευνών τόσο για τα αίτια της πτώσης του Antonov, όσο και για την πραγματική ταυτότητα του φορτίου.

Το υπουργό Άμυνας της Σερβίας υποστηρίζει ότι πρόκειται για νόμιμο φορτίο εκπαιδευτικών βλημάτων με τελικό προορισμό το Μπανγκλαντές. Βεβαίως αυτό απομένει να αποδειχτεί μέσω των επισήμων διαδικασιών που καθορίζουν οι διεθνείς διαδικασίες και κανόνες ασφαλείας που διέπουν διακρατικές συμφωνίες αγοραπωλησίας πυρομαχικών και όπλων!

Το εάν όντως το μοιραίο Antonov μετέφερε εκπαιδευτικά πυρομαχικά όλμων Σερβικής κατασκευής ή και εάν μαζί με αυτά μετέφερε και άλλου είδους οπλισμό – ενδεχομένως και Δυτικής προέλευσης που είχε προορισμό την Ουκρανία- εύκολα μπορεί να διαπιστωθεί από τα ευρήματα στα συντρίμμια του αεροσκάφους. Κάθε όπλο και βλήμα είναι μαρκαρισμένο και άρα μπορεί να διαπιστωθεί η ταυτότητα του ακόμη και μετά την χρήση – έκρηξη του. Επομένως αυτό το μυστήριο αναμένεται να επιλυθεί άμεσα.

Επίσης άλλη μια σοβαρή παράμετρος είναι η μη τήρηση των μέτρων ασφαλείας κατά την μοιραία πτήση, καθώς ήταν υποχρεωμένη η εταιρία που είχε αναλάβει την αερομεταφορά και η χώρα από την οποία ξεκίνησε ( Σερβία στην προκειμένη περίπτωση) να ενημερώσουν τις αρμόδιες αρχές (ΥΠΑ) των χωρών διέλευσης του αεροπλάνου ότι μεταφέρεται η ακριβής ποσότητα εκρηκτικών, πράγμα όμως που δεν έγινε!

«Mayday, φωτιά στον κινητήρα 4!» – Η συνομιλία του πιλότου με τον πύργο ελέγχου
Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) ενημερώνει σχετικά με την πτώση του αεροσκάφους Antonov 12 στην περιοχή της Καβάλας το Σάββατο 16 Ιουλίου 2022.

Το ουκρανικού νηολογίου αεροσκάφος τύπου Antonov 12, απογειώθηκε από τον αερολιμένα της Νις στην Σερβία με οκταμελές (8) πλήρωμα και εντεκάμιση (11,5) τόνους επικίνδυνο φορτίο (dangerous goods). Σύμφωνα με το σχέδιο πτήσης που είχε καταθέσει στις αρμόδιες αρχές της Σερβίας, το αεροσκάφος θα πραγματοποιούσε πτήση cargo προς το Μπανγκλαντές (Ντάκα) με ενδιάμεσους σταθμούς την Ιορδανία (Αμμάν) και την Σαουδική Αραβία (Ριάντ).

Στον Ελληνικό εναέριο χώρο εισήρθε στις 22:09 τοπική ώρα. Το αεροπλάνο στις 22:37 ενημέρωσε το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών – Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) ότι λόγω προβλήματος (operation reasons) δεν θα συνεχίσει για το τελικό του προορισμό και ότι θα γυρίσει πίσω στο αεροδρόμιο αναχώρησης. Στις 22:42 πετώντας ανατολικά της Χαλκιδικής ενημέρωσε τους Ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην προσέγγιση Θεσσαλονίκης ότι έχει πρόβλημα στον κινητήρα νούμερο τέσσερα (4) αναφέροντας: mayday φωτιά στον κινητήρα τέσσερα. Η ΥΠΑ άμεσα κήρυξε κατάσταση κινδύνου με την ενεργοποίηση των σχετικών διαδικασιών που προβλέπονται. Στις 22:45 το αεροσκάφος είχε συνομιλία με τον πύργο ελέγχου Καβάλας και ενημέρωσε ότι κατευθύνεται για αναγκαστική προσγείωση. Αμέσως δόθηκε άδεια προσγείωσης για το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης στην Καβάλα. Στις 22:47 το στίγμα του αεροσκάφους χάθηκε από τα ραντάρ της εναέριας κυκλοφορίας.

Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ενημέρωσε το Εθνικό Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης για την κατάσταση κινδύνου και εν συνεχεία για την απώλεια επικοινωνίας και ξεκίνησε άμεσα η διαδικασία εντοπισμού, έρευνας και διάσωσης. Παράλληλα κινητοποιήθηκαν όλοι οι αρμόδιοι φορείς (Πυροσβεστική Υπηρεσία, Ελληνική Αστυνομία, Πολιτική Προστασία, Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και τοπικοί φορείς) για την απώλεια στίγματος του αεροπλάνου στην ευρύτερη περιοχή της Καβάλας.

Για το αεροπορικό δυστύχημα έχει επιληφθεί η Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων (ΕΔΑΑΠ).