Ενδεικτική των επιπτώσεων που θα έχει το δεύτερο lockdown σε όλο το λιανεμπόριο, είναι η ανακοίνωση που έβγαλε η Jumbo για την πορεία των εσόδων της κατά τη χριστουγεννιάτικη περίοδο.

Σύμφωνα με την ίδια την εταιρία, λοιπόν, το λουκέτο κατά την εορταστική περίοδο έφερε πτώση 50% στα έσοδα της με αποτέλεσμα η συνολική ετήσια μείωση να διαμορφωθεί στο 18,2% από 10,7% που ήταν μέχρι και τον Νοέμβριο.

Δηλαδή ούτε λίγο ούτε πολύ η πτώση του τζίρου μόνο τον Δεκέμβριο κατάφερε να διπλασιάσει σχεδόν το ποσοστό μείωσης του τζίρου για όλο το 2020.

Αυτό φυσικά και δεδομένου ότι η Jumbo αποτελεί μία από τις πιο επιτυχημένες λιανεμπορικές επιχειρήσεις της χώρας, αποτελεί ένα ιδιαίτερα αρνητικό στίγμα για το τι θα επιφέρει στο σύνολο της ελληνικής αγοράς το δεύτερο lockdown.

Τα καταστήματα έκλεισαν στις δύο πιο σημαντικές περιόδους

Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της εταιρείας, «το αυστηρό απαγορευτικό λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων που επέβαλε, δύο φορές, η ελληνική κυβέρνηση σημείωσε πολλές αναμφισβήτητες επιτυχίες στον υγειονομικό τομέα αλλά τραυμάτισε βαριά το οργανωμένο ελληνικό λιανεμπόριο. Τα εμπορικά καταστήματα στην Ελλάδα έμειναν κλειστά σε δύο μεγάλες και κρίσιμες περιόδους, το Πάσχα και τα Χριστούγεννα του 2020, περιόδους που αντιπροσωπεύουν κάτι λιγότερο από το ένα τρίτο των συνολικών πωλήσεών τους.

Η Ελλάδα είχε επιλέξει να προχωρήσει σε απαγορευτικό λειτουργίας των καταστημάτων (lockdown) τον Νοέμβριο, με στόχο να επαναλειτουργήσει η Χριστουγεννιάτικη αγορά τον Δεκέμβριο.

Το Δεκέμβριο το επιδημιολογικό φορτίο ανέτρεψε αυτή την πολιτική. Παρά την αλλαγή των αρχικών σχεδιασμών, πρακτικά ουδεμία εναλλακτική πολιτική εφαρμόστηκε ως προς το λιανεμπόριο. Ως αποτέλεσμα ήρθε το απόλυτο -χωρίς χρονικό ορίζοντα- απαγορευτικό λειτουργίας των οργανωμένων καταστημάτων, περιλαμβανομένου και του Ιανουαρίου του 2021».

Αναφορικά μα την πορεία του 2020 σημειώνεται στην ίδια ανακοίνωση ότι οι πωλήσεις του Ιανουαρίου 2020 κατέγραψαν αύξηση κατά περίπου +13%. Τον Φεβρουάριο ο τζίρος αυξήθηκε κατά +23%, σε σύγκριση με το 2019.

Οι πωλήσεις του Μαρτίου, για τον όμιλο, κατέγραψαν μείωση κατά -51% περίπου επηρεαζόμενες από τις κατά τόπους κυβερνητικές αποφάσεις για τον περιορισμό της εξάπλωσης του πρώτου κύματος πανδημίας στην Ευρώπη.

Τον Απρίλιο, με τα περισσότερα καταστήματα να παραμένουν κλειστά και τα υπόλοιπα απλώς να υπολειτουργούν χάθηκε οριστικά και η Πασχαλινή περίοδος. Οι πωλήσεις κατέγραψαν πτώση (-86%), σε σύγκριση πάντα με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι.

Ο Μάιος έφερε την σταδιακή επανεκκίνηση της οικονομίας. Με τα περισσότερα καταστήματα να λειτουργούν σε Ελλάδα και Κύπρο, σε συνδυασμό με την βαθμιαία άρση των περιορισμών κίνησης σε Βουλγαρία και Ρουμανία, οι πωλήσεις του Ομίλου ωθούνται σε διψήφια ανάπτυξη (+ 13,6%) για τον μήνα αυτό.

Ο Ιούνιος και ο Ιούλιος παρέμειναν σε θετικό πρόσημο σημειώνοντας αύξηση των πωλήσεων κατά +5,8% και κατά +8% περίπου αντίστοιχα. Ο Αύγουστος έδειξε αρνητικό πρόσημο (-2%) λόγω της καθίζησης του τουρισμού. Ο Σεπτέμβριος 2020 έκλεισε με αύξηση των πωλήσεων για τον Όμιλο Jumbo κατά +1,2% περίπου. Ο Οκτώβριος κατέγραψε και πάλι θετικό πρόσημο με σημαντική αύξηση των πωλήσεων για τον όμιλο Jumbo κατά +12,7% περίπου.

Ο Νοέμβριος με το δίκτυο των καταστημάτων στην Ελλάδα να είναι κλειστό και στην Κύπρο να είναι κλειστά τα 3 από τα 5 καταστήματα, κατέγραψε μείωση των πωλήσεων κατά -35% περίπου. Ο Δεκέμβριος 2020 με το σύνολο του δικτύου των καταστημάτων στην Ελλάδα να παραμένει κλειστό καθώς και 2 καταστήματα να είναι κλειστά στην Κύπρο και ένα στη Βουλγαρία, καταγράφηκε μείωση των πωλήσεων κατά -54% περίπου διευρύνοντας τις συνολικές απώλειες για το έτος στο -18,2% από -10,7% το 11μηνο.