Του Κώστα Αλατζά

Μαζί με την υπογραφή των Rafale επανέρχονται και οι γαλλικές φρεγάτες. Σύμφωνα με πληροφορίες του OnAlert, η έλευση της Γαλλίδας υπουργού Άμυνας, Florence Parly, στην Αθήνα για την επικείμενη υπογραφή της σύμβασης για την αγορά των 18 γαλλικών μαχητικών αεροσκαφών θα επισημοποιήσει τη νέα πρόταση για τις Belharra.

Η νέα πρόταση αφορά στη ναυπήγηση τεσσάρων νέων φρεγατών Belharra, πολλαπλών ρόλων, με την προοπτική ναυπήγησης των δύο ή των τριών στα ελληνικά ναυπηγεία. Η αρχική πρόταση των Γάλλων αφορούσε δύο Belharra αλλά αεράμυνας περιοχής που είναι ακριβότερες από εκείνες των πολλαπλών ρόλων.

Όπως αναφέρουν ασφαλείς πληροφορίες, το ύψος της πρότασης αναμένεται να φτάσει ή και να ξεπεράσει τα 5 δις ευρώ καθώς πέραν των πλοίων, το κόστος των οποίων εκτιμάται περίπου στα 3,5 δις, θα περιλαμβάνει εξοπλισμό και τεχνική υποστήριξη. Ως πλεονεκτήματα της πρότασης εκτιμώνται το προηγμένο σύστημα διαχείρισης μάχης και τα στρατηγικής σημασίας βλήματα scalp naval που μπορούν να εκτοξεύονται από τις γαλλικές φρεγάτες.

Επιπλέον, εξετάζεται η απόκτηση δύο φρεγατών La Fayette, οι οποίες με τον κατάλληλο εκσυγχρονισμό θα μπορούσαν να διατεθούν σχετικά άμεσα στο Πολεμικό Ναυτικό μέχρι τη ναυπήγηση των νέων πλοίων. Ως γνωστόν η ολοκλήρωση ναυπήγησης των Belharra εκτιμάται να διαρκέσει τουλάχιστον 4 χρόνια.

O ρόλος των ναυπηγείων 

Στην εξίσωση της επιλογής των νέων φρεγατών σημαντικό ρόλο έχουν οι ελληνικές ναυπηγικές μονάδες του Σκαραμαγκά και της Ελευσίνας. Ως γνωστόν, τα ναυπηγεία Ελευσίνας βρίσκονται σε κατάσταση μεταβίβασης του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών τους στην αμερικανικών συμφερόντων εταιρία, ΟNEX. Σε ό,τι αφορά στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά διενεργείται πλειοδοτικός διαγωνισμός για την εκποίησή του ο οποίος ολοκληρώνεται στα τέλη του μηνός.

Η κυβέρνηση επιθυμεί να συσχετίσει τα προγράμματα ναυπήγησης νέων φρεγατών και του εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ με την επανεκκίνηση της ναυπηγικής βιομηχανίας. Σε αυτό το πλαίσιο οι προτάσεις που φτάνουν στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας λαμβάνονται υπό το πρίσμα των ναυπηγείων και της εγχώριας συμπαραγωγής των νέων φρεγατών.

Η κατά γενική ομολογία καθυστέρηση στις επενδύσεις στα ναυπηγεία  περιπλέκει τη διαδικασία της υλοποίησης του προγράμματος των φρεγατών. Η εμπλοκή της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας επηρεάζει το συνολικό κόστος αλλά και τον χρόνο υλοποίησης τους  προγράμματος.

Στο τραπέζι παραμένουν όλες οι προτάσεις 

Το Πολεμικό Ναυτικό αξιολογεί σε οικονομικοτεχνικό και επιχειρησιακό επίπεδο όλες τις προτάσεις. «Η πλάστιγγα δεν έχει γύρει υπέρ κάποιας πρότασης», δηλώνει χαρακτηριστικά πηγή του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού. Όπως αναφέρει, επιδιώκεται η βέλτιστη οικονομικοτεχνική προσφορά.

Μέχρι στιγμής εκτός της γαλλικής πρότασης υπάρχουν οι επιλογές των αμερικανικών , των ολλανδικών και των βρετανικών φρεγατών. Μάλιστα, μετά την ανάληψη των καθηκόντων στο Λευκό Οίκο από τον νέο Αμερικανό πρόεδρο Τζο Μπάιντεν, το ΠΝ αναμένεται να αποστείλει στις ΗΠΑ το επίσημο αίτημα (RFI) για την αμερικανική προσφορά της φρεγάτας MMCS.

Στη Βουλή τα Rafale

Την ίδια ώρα, η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας επιθυμεί να δώσει πανηγυρικό τόνο στην αγορά των γαλλικών αεροσκαφών. Μετά την υπογραφή της σύμβασης προγραμματίζει τη μεταστάθμευση τεσσάρων Rafale στο αεροδρόμιο της Τανάγρας προκειμένου να πραγματοποιήσουν μετεκπαίδευση με ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη.

Σήμερα αναμένεται να συζητηθεί στην επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας της Βουλής θα συζητηθεί ο η σύμβαση της αγοράς των 18 γαλλικών μαχητικών αεροσκαφών , συνολικού προϋπολογισμού 2,4 δις, η οποία θα γίνει νόμος του κράτους μετά την επικείμενη ψήφισή από την Ολομέλεια μεθαύριο Πέμπτη.

Θα ακολουθήσει η υπογραφή της σύμβασης, παρουσία της Γαλλίδας υπουργού Άμυνας και εντός έξι μηνών από την υπογραφή της αναμένονται να φτάσουν στην Ελλάδα τα δύο πρώτα αεροσκάφη.