Σύμφωνα με στοιχεία της πλατφόρμας ICIS LNG Edge, που παρουσιάζει η naftemporiki.gr, στον Ατλαντικό, τα ναύλα έχουν αυξηθεί πλέον στα 90.000 δολάρια την ημέρα, όταν στη διάρκεια του καλοκαιριού είχαν υποχωρήσει στα 39.000 δολάρια. «Τα ναύλα κινούνται ανοδικά εν όψει της χειμερινής ζήτησης για αέριο» λέει στη ο Alex Froley, αναλυτής της ICIS.

Αναφορικά με τα ναύλα στις μακροχρόνιες συμφωνίες, αυτά παραμένουν σταθερά πάνω από τα 100.000 δολάρια την ημέρα, κινούμενα πλέον πλησίον των 120.000 δολαρίων. Πρόκειται, όπως εξηγεί ο Froley, για απότοκο της ισχυρής ζήτησης για LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) στην Ευρώπη, στην προσπάθεια απομάκρυνσης από τις ρωσικές πηγές ενέργειας, την οποία πληρώνουν αδρά οι λαοί την ίδια ώρα που εφοπλιστές και μονοπώλια ενέργειας απολαμβάνουν τεράστια κέρδη!

«Sold out» η αγορά
Οι χώρες της Ευρώπης έχουν ενισχύσει σημαντικά τις αγορές φορτίων LNG από τις ΗΠΑ, το Κατάρ και άλλες πηγές. Σύμφωνα με τον οίκο Refinitiv, οι εισαγωγές LNG στην Ευρώπη από τον Ιανουάριο μέχρι τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους ξεπέρασαν τους 75 εκατ. τόνους, φτάνοντας σχεδόν τα επίπεδα που καταγράφηκαν όλο το 2021.

Σημαντική, όμως, είναι και η ζήτηση που καταγράφεται σε Νότια Κορέα και Ιαπωνία, συνθήκη που δημιουργεί… ανταγωνισμό για τα φορτία. Την ίδια ώρα, τα διαθέσιμα προς ναύλωση LNG carriers είναι «είδος προς εξαφάνιση». Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Poten & Partners, μόλις ένα LNG carrier είναι διαθέσιμο για ναύλωση στη spot για ένα ταξίδι στην Ασία σε δύο ή περισσότερους μήνες από τώρα, ενώ κανένα δεν είναι διαθέσιμο στον Ατλαντικό.

Για αγορά «sold out» εν όψει του χειμώνα στα LNG carriers κάνει λόγο η ναυλομεσιτική Howe Robinson Partners. Η Howe Robinson εκτιμά ότι καθώς η προσφορά στην αγορά είναι περιορισμένη, οι πλοιοκτήτες ζητούν μακροχρόνιες ναυλώσεις, ενώ οι ναυλωτές ζητούν τονάζ σε εξάμηνες συμφωνίες, οι οποίες είτε απορρίπτονται είτε τιμολογούνται σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα.

Μέσα σε αυτό το «πάρτι» δισεκατομμυρίων και εξωφρενικών κερδών ισχυρή θέση έχει και το ελληνικό εφοπλιστικό κεφάλαιο που κερδίζει τεράστια ποσά από τη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου. Πρόκειται για εκείνο το τμήμα του ελληνικού κεφαλαίου για το οποίο οι κυβερνήσεις αυτού του τόπου έχουν εξασφαλίσει πάνω από 60 φοροαπαλλαγές!

Οι γεωπολιτικές εξελίξεις φαίνεται πως βρήκαν τους κορυφαίους Έλληνες εφοπλιστές προετοιμασμένους από πέρσι, με το βιβλίο παραγγελιών για πλοία LNG να είναι πολυσέλιδο στα κορεατικά και κινεζικά ναυπηγεία! H μεγάλη αύξηση στη δυνατότητα μεταφοράς φυσικού αερίου για τους Έλληνες εφοπλιστές έρχεται σε μια περίοδο που ρωσικός κολοσσός φυσικού αερίου Gazprom μειώνει τις ροές του προς την Ευρώπη…

Σπάνε τα ρεκόρ

Σύμφωνα με τους οίκους, οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν επενδύσει 15 δισ. δολ. τα τελευταία 5 χρόνια για ναυπηγήσεις LNG Carriers. Το παγκόσμιο ρεκόρ του 2021 φαίνεται πως ήδη έχει σπάσει από τις παραγγελίες τούς πρώτους έξι μήνες της χρονιάς. Ο αριθμός των παραγγελιών το πρώτο εξάμηνο ανήλθε στις 106. Το προηγούμενο ρεκόρ ήταν από το 2021 με 86 παραγγελίες, ποσοστό αύξησης 23,2%. Τα αμέσως προηγούμενα ήταν 71 παραγγελίες το 2004 και 70 το 2014.

Οι ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων ελέγχουν πάνω από το 23% του παγκόσμιου στόλου LNG, μια συνολική επένδυση πάνω από 30 δισ. δολαρίων, ενώ το μισό σχεδόν έχει επενδυθεί τα τελευταία 5 έτη.

Σύμφωνα με έκθεση του οίκου δεδομένων VesselsValue, το 2021 οι Έλληνες παρήγγειλαν 18 LNG carriers, συνολικής αξίας 3,63 δισ. δολαρίων, και 14 LPG carriers, αξίας 823 εκατ. δολαρίων. Όπως ανέφεραν οι αναλυτές, ήταν μια “εκρηκτική” αύξηση εν συγκρίσει με τις παραγγελίες για μόλις 1 LNG carrier και 4 LPG carriers που τοποθετήθηκαν το 2020.

Αυτοί οι αριθμοί κατατάσσουν τους Έλληνες στην πρώτη θέση της λίστας των εφοπλιστών με τις μεγαλύτερες επενδύσεις στους κλάδους των gas carriers, σε παγκόσμιο επίπεδο, για το 2021. Ακολουθούν οι Νοτιοκορεάτες με παραγγελίες αξίας 2,45 δισ. σε LNG carriers και 1,32 δισ. σε LPG carriers και οι Ιάπωνες με επενδύσεις αξίας 2,24 δισ. σε πλοία μεταφοράς LNG και 1,1 δισ. σε βαπόρια μεταφοράς LPG.

Η VesselsValue αποτιμά τον ελληνικό στόλο μεταφοράς LNG στα 19,1 δισ. δολάρια. Δεύτερος έρχεται ο ιαπωνικός στόλος, η αξία του οποίου υπολογίζεται σε 18,1 δισ. δολάρια, και έπεται ο κινεζικός με αξία 10,4 δισ. δολαρίων. Στην αγορά LPG ο ελληνικός στόλος κατατάσσεται στην τέταρτη θέση βάσει αξίας. Ειδικότερα, αποτιμάται στα 3,29 δισ. δολάρια. Ακριβότεροι στόλοι είναι ο κινεζικός (4,4 δισ. δολάρια), ο στόλος της Σιγκαπούρης (5,9 δισ. δολάρια) και ο ιαπωνικός (7,4 δισ. δολάρια).

Σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue, οι κορυφαίοι Έλληνες με πλοία LNG είναι:

Maran Gas Maritime, 34 – Μαρία Αγγελικούση*

GasLog Ltd, 21 – Πήτερ Λιβανός

Dynagas Holding Ltd, 16 – – Γιώργος Προκοπίου*

GasLog Partners LP, 14 – Πήτερ Λιβανός

Capital Gas, 10 Βαγγέλης Μαρινάκης

TMS Cardiff Gas, 7 – Γιώργος Οικονόμου*

Thenamaris, 5 – Νικόλαος Μαρτίνος

Minerva Marine, 5 – Ανδρέας Μαρτίνος

Alpha Gas S.A., 5 – Άννα Αγγελικούση, Φραγκίσκος και Αντώνης Κανελλάκης

Tsakos Energy Navigation, 4 – Παναγιώτης και Νικόλαος Τσάκος

Capital Product Partners, 2 – Βαγγέλης Μαρινάκης

Chandris, 2 – Οικ. Χανδρή