Του Πέτρου Μηλιαράκη*

Με βάση τις πρόνοιες του πολιτεύματος, ο εκάστοτε πρωθυπουργός είναι εξ αντικειμένου ο κύριος υπεύθυνος για ό,τι λαμβάνει χώρα και για ό,τι έχει λάβει χώρα σε αποφάσεις, πράξεις ή παραλείψεις, στο χρόνο της διακυβέρνησης του!

Η κρισιμότητα της κατάστασης, επουδενί αφορά δικαιολογία ή πρόσχημα, ώστε να μην ασκηθεί μία «πρώτη κριτική» ως προς τις συνέπειες και τις παρενέργειες της πρόσφατης, εξαιτίας των ανά την επικράτεια πυρκαγιών, οικολογικής και οικονομικής καταστροφής που γνώρισε η χώρα μας.

Η δημοκρατία μας επιβάλλει την άσκηση άμεσης κριτικής, όταν τα δεδομένα με βάση τις πρόνοιες του πολιτεύματος, συνεπάγονται «αντικειμενική ευθύνη των κυβερνώντων».

Άμεση δε συνέπεια ,σε επίπεδο αμιγώς πολιτικών επιπτώσεων ,είναι ακριβώς εκείνο που πρέπει να αναδειχτεί, και αυτό αφορά στην αντικειμενική ευθύνη.

Με βάση αυτή την προδιάθεση, αμιγώς συνταγματικού επιπέδου, λεκτέα τα εξής:

Η ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΗ ΕΥΘΥΝΗ ΤΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ

Ο πρωθυπουργός κ.Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ήδη εισέλθει στο τρίτο και κρισιμότατο έτος της πρωθυπουργίας του. Συντόμως δε θα αντιληφθεί πως η παρέλευση δύο ετών από την εκλογική του επιτυχία, θα αφορά αφετηρία έντονης κριτικής και ιδιαίτερων αξιώσεων κυρίως απο το τμήμα εκείνο του εκλογικού σώματος που του έδωσε την ευκαιρία να κυβερνήσει την χώρα, ως ο επικεφαλής της εκτελεστικής εξουσίας.

Με βάση δε τις πρόσφατες καταστροφές εξαιτίας των πυρκαγιών, διόλου απίθανο είναι, να επιχειρηθεί να τεθεί «εκτός κάδρου-πλαισίου- ευθυνών» προσωπικώς ο κ.πρωθυπουργός.

Μία τέτοια όμως «προσπάθεια» πέραν του ότι θα είναι ήκιστα πιστευτή, θα δημιουργεί περαιτέρω πολιτικές παρενέργειες, γιατί θα δείξει έναν πρωθυπουργό ο όποιος φυγομαχεί και δεν αναλαμβάνει τις ευθύνες του.

Παραλλήλως μια «τέτοια διαδικασία» δεν αντέχει και στο κύρος του πολιτεύματος ,καθόσουν σύμφωνα με τις διατάξεις των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 82 του Συντάγματος : η κυβέρνηση καθορίζει και κατευθύνει την γενική πολιτική της χώρας και ο πρωθυπουργός :α) εξασφαλίζει την ενότητα της κυβέρνησης, β) κατευθύνει τις ενέργειες της , καθώς και γ) κατευθύνει τις ενέργειες των δημοσίων γενικά υπηρεσιών για την εφαρμογή της κυβερνητικής πολιτικής.

ΣΥΝΕΠΩΣ: σε κάθε περίπτωση με βάση τις πρόνοιες του πολιτεύματος, ο εκάστοτε πρωθυπουργός είναι εξ αντικειμένου ο κύριος υπεύθυνος για ό,τι λαμβάνει χώρα και για ό,τι έχει λάβει χώρα σε αποφάσεις, πράξεις ή παραλείψεις, στο χρόνο της διακυβέρνησης του!

Υπόψιν δε περαιτέρω για τις ευθύνες του πρωθυπουργού, ως του επικεφαλής της εκτελεστικής εξουσίας, ότι η πολιτεία του είναι αρρήκτως συνδεδεμένη με τις έννοιες της «εθνικής άμυνας – εθνικής ασφαλείας – και πολιτικής προστασίας» που αφορούν αφενός την εσωτερική και εξωτερική ασφάλεια της χώρας και αφετέρου την εγγενή ετοιμότητα της κρατικής μηχανής να αντιμετωπίζει ασύμμετρες εν γένει καταστάσεις.

ΟΙ ΜΑΧΗΤΕΣ ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΘΕΛΟΝΤΕΣ

Ενταύθα θα ήταν παράλειψη, να μη γίνει αναφορά, στο προσωπικό της πρώτης γραμμής, στο προσωπικό της μάχης, που είναι το μόνο που διασώζει τον ηρωισμό των Ελλήνων! Το ριψοκίνδυνο των στελεχών της πρώτης γραμμής δείχνει ακριβώς πως υπό άλλες συνθήκες υλικής στήριξης , αυτό το προσωπικό θα μπορούσε να είχε πολλαπλάσια προσφορά έργου υπέρ του γενικότερου δημοσίου συμφέροντος. Ταυτοχρόνως πρέπει να επισημειωθεί και η παρουσία των εθελοντών πυροσβεστών, που δείχνει ότι μερίδα της κοινωνίας αποτελεί υπόδειγμα λειτουργίας για όσους αυτοβούλως, και όχι εξ επαγγέλματος ,τάσσονται στην υπηρεσία εξυπηρέτησης του δημοσίου συμφέροντος! Και ο νοών νοείτω!

ΤΑ ΔΥΣΒΑΣΤΑΚΤΑ ΦΟΡΤΙΑ ΤΟΥ κ.ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ

Στα αποκαίδια των πρόσφατων καταστροφών ,στην ψυχολογική επιβάρυνση και στην απόκρημνη οικονομική κατάσταση που συνεπάγονται οι πρόσφατες καταστροφές, στα επιφαινομένα αυτά, διαμορφώνεται βαρύτατο κλίμα στην κοινή γνώμη σε βάρος της κυβέρνησης και προσωπικώς σε βάρος του κ.Κυριάκου Μητσοτάκη.

Υπ´όψιν δε ότι λίαν συντόμως θα προστεθούν και τα ζητήματα που αφορούν : α) στην αύξηση των πτωχεύσεων των επιχειρήσεων, β) στη «νέα» ανεργία γ) στη διαδικασία αναγκαστικών εκτελέσεων σε σχέση με τα κόκκινα δάνεια, δ) στη διεύρυνση των οικονομικών ανισοτήτων με άμεση επίδραση στην κοινωνική συνοχή, ενώ ε) η όλη πολιτική κατάσταση θα σχετίζεται αιτιωδώς και με τα κρίσιμα εθνικά μας θέματα!

Ειδικότερα το ζήτημα της εξωτερικής πολιτικής και των διεθνών σχέσεων της χώρας θα απασχολήσει εντόνως την κοινή γνώμη παν ό,τι αφορά στις ασύμμετρες συμπεριφορές της Τουρκίας και πώς αυτές αντιμετωπίζονται, αλλά και στο κατά πόσο συνεπής και ειλικρινής είναι ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, όταν ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, υποσχέθηκε ως πρωθυπουργός να αντιμετωπίσει με βέτο (veto) την πορεία της Βόρειας Μακεδονίας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και προσωπικώς ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης έχουν εισέλθει σε πορεία φθοράς… Και αυτή η εκτίμηση , εαν μεταβολιστεί στους μηχανισμούς στήριξης, ασφαλώς δεν θα παραμείνει χωρίς «παρενέργειες»…

Υπόψιν δε ότι ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης έχασε μοναδική ευκαιρία για εκλογές, ακριβώς στην διετία από τις εκλογές του 2019.

Καμιά δε επικοινωνιακή επιτήδευση δεν μπορεί να επιλύσει τα προαναφερόμενα! Τα προαναφερόμενα απαντώνται με πολιτική και όχι με επικοινωνία. Λίαν συντόμως δε θα αποδειχθεί ότι άλλο ζήτημα είναι «η άσκηση πολιτικής» κι άλλο «η επικοινωνία αντί της πολιτικής»!

*(Ο Πέτρος Μηλιαράκης δικηγορεί στα Ανώτατα Ακυρωτικά Δικαστήρια της Ελλάδας και στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια του Στρασβούργου και του Λουξεμβούργου (ECHR και GC-EU). Είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Συνταγματολόγων).